divendres, 17 de juny del 2011

Del resum

Una de les qüestions que, afortunadament, es va debatre en la reunió de correctors va ser la pertinença o no de respectar la persona en què està escrit el text que s'ha de resumir. Jo vaig adduir un corrent que proposa de respectar-la i de no utilitzar necessàriament la tercera persona i, evidentment, sense utilitzar els estereotips  tipus 'L'autor diu/comenta....'.  En la tradició francesa i portuguesa eixe corrent no està estigmatitzat. Vos aporte un parell d'exemples extrets de la la Sorbona i d'una pàgina (de les primeres que ix en Google) sobre les característiques que ha de tenir un resum.

Espace français
Facultats de ciències de la Sorbona [cliqueu Documents/Faire un résumé (I) o (II)]

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola Josep, sóc una profe de valencià i seguidora del teu bloc. Jo també treballe el resum com tu, mantenint la persona del text i intentant evitar-hi qualsevol comentari valoratiu, cosa que de vegades no els és tan fàcil. Però quan aconsegueixen dominar la tècnica els resultats són molt més interessants. M'alegre que haja eixit el tema en la coordinació perquè als estudiants els produeix inseguretat aquesta diversitat,més encara si corren el perill que no siga acceptada.

Josep Alandete ha dit...

Jo crec que també és millor quan es domina i, de passada, s'eliminen connectors textuals del tipus 'L'autor diu/afirma..? 'Tot seguit la protagonista ...', 'A tall de conclusió' i tot un seguit de fórmules estereotipades que en 10 línies deixa poc marge a l'hora de valorar si l'alumne domina la llengua i ha entés el text. Però, amb tot, caldrà insistir perquè de moment la majoria dels nostres companys (que parlen en les reunions) propugnaven l'altra opció com a dogma de fe..